وبلاگ سارا

شوره سر چیست؟ علت ایجاد شوره بر روی پوست سر چیست؟ بهترین شامپو ضد شوره برای من کدام است؟ اینها همه سوالاتی است که برای هر کدام از ما پس مشاهده شوره بر روی موهایمان، به ذهنمان خطور می کند. شوره سر یکی از مشکلات پوست سر است که مطمئنا همه افراد حداقل یکبار آن را بر روی موها و پوست سر خود مشاهده کرده‌اند.

شوره سر ممکن است باعث ریزش مو شود و ظاهر ناخوشایندی بر روی موها داشته باشد. به هر حال بهتر است هنگام مواجه شدن با چنین مشکلاتی به خودتان استرس وارد نکنید زیرا شوره سر یک مشکل جدی برای پوست سر و موها نیست به شرطی که از پیشرفت و زیاد شدن آن جلوگیری شود!

یکی از مهمترین راه های درمان شوره سر استفاده از شامپو ضد شوره است. اما قبل از استفاده از شامپو ضد شوره بهتر است جنس موهایتان را به خوبی بشناسید.

بهترین شامپو ضد شوره

شوره سر چیست؟

شوره، یک اختلال رایج و مزمن پوست سر است. مشخصه‌‌ی آن پوسته پوسته شدن پوست کف سر است. عامل ایجاد شوره سر تجمع بیش از حد یک مخمر مانند قارچ در اطراف فولیکول مو است.

احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان‌سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. به طور کلی شوره سر مشکلی بسیار جدی برای پوست سر و موها به حساب نمی‌آید اما به مرور زمان ممکن است باعث ریزش مو شود.

دلایل ایجاد شوره سر

تشخیص علائم شوره سر برای بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان کار ساده ای است، ورقه های چرب و سفید رنگ پوست مرده که روی مو و شانه ها ظاهر می شوند. همچنین احساس خارش و سوزش در پوست سر یکی دیگر از علائم شوره سر است.

شوره سر به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و به نحوه مراقبت شما از پوست سر و موهایتان بستگی دارد. به طور کلی دلایل ایجاد شوره سر عبارتند از:

مخمر های قارچی

مالاسه زیا نوعی قارچ است که روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می‌کند؛ اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود. همچنین رشد سلول‌های پوست را بیشتر می کند. به همین خاطر شستن مکرر موها در از بین بردن اثر این قارچ‌ها بسیار حائز اهمیت است.

بیماری های پوستی

شوره سر ممکن است به دلیل بیماری پوستی شایع مانند اگزما، پسوزیاریس، روزاسه و …. ایجاد شود. اگر در نقاطی از بدنتان بدون هیچ دلیل خاصی مانند خشکی بیش از حد پوست یا استفاده از مواد شیمیایی، علائم اگزما یا پسوزیاریس را مشاهده کردید. به احتمال زیاد شوره سر شما ناشی از این بیماری ها باشد.

همچنین افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا شده‌اند، پوستی چرب و تحریک‌شده دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به شوره سر در آن‌ها بالا است.

حساسیت و خشکی بیش از حد پوست سر

یکی دیگر از علایم شایع ایجاد شوره سر، خشکی بیش از حد پوست سر است. هنگامی که پوست سر بیش از حالت نرمال خشک باشد به دلیل پوسته پوسته شدن لایه های آن، شوره سر ایجاد می‌شود. راهکار مقابله با خشکی پوست سر، استفاده از شامپو های مخصوص پوست خشک است. این شامپوها به دلیل داشتن آبرسان های مو در ترکیبات خود از خشکی پوست سر و موها جلوگیری میکنند. همچنین مصرف آب کافی در طول روز در درمان خشکی پوست سر موثر است. لازم به ذکر است که شوره سر هم در افراد با پوست چرب و هم در افراد دارای پوست خشک دیده می‌شود.

حساسیت به لوازم آرایشی و مراقبتی مو

گاهی، حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ‌ مو می‌تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

همچنین گاهی اوقات به دلیل درمان یکی از مشکلات مو، مشکل دیگری را بوجود می‌آوریم. به عنوان مثال اگر موهای چربی دارید به دلیل استفاده طولانی مدت از شامپوهایی که دارای ترکیباتی برای از بین بردن چربی پوست هستند، پوست سر به مرور زمان دچار خشکی میشود. پارابن و سولفات ها ترکیبات مضری هستند که در خشک شدن و ایجاد شوره سر نقش بسیاری دارند. به همین خاطر استفاده از شامپوهای بدون سولفات برای هر نوع جنس مویی بهترین گزینه است.

رژیم غذایی نامناسب

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید شوره سر شود. معمولا افرادی که با کمبود روی، ویتامین‌های گروه B و امگا 6 مواجه هستند بیشتر به شوره سر مبتلا می‌شوند. غذاهایی که ویتامین های A,E,B و پروتئین به حد کافی دارند، از شوره سر جلوگیری می کنند.

شستشوی منظم و صحیح موها

بیشتر اوقات شوره سر دلیل خاصی ندارد و تنها دلیل آن نشستن موها به اندازه کافی و یا شستشوی نادرست موها در حمام است. اگر میخواهید به شوره سر مبتلا نشوید باید هفته‌ای حداقل دو یا سه موهایتان را شستشو دهید.

همچنین پاک کردن کامل موها از شامپو بسیار مهم است. اگر موهایتان را درست شستشو ندهید و مقداری از شامپو بر روی موهایتان بماند، به مرور زمان پوست سرتان خشک میشود و باعث ایجاد شوره سر میشود.

استفاده بیش از حد از شامپو

افراط کردن در استفاده از شامپو یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد شوره سر است. زیرا استفاده از مقدار زیاد شامپو چربی مورد نیاز و رطوبت پوست سر و موها را ازبین میبرد و در نهایت شوره سر را به دنبال دارد.

آیا تاثیر شامپوهای ضد شوره دائمی است؟

اگر شوره سر دلایل پزشکی مانند بیماری پوستی خاص یا کمبود ویتامین های ضروری بدن نداشته باشد، تاثیر شامپو ضد شوره دائمی است. اما اگر پس از مدتی پوست سر شما به شامپو ضد شوره مقاومت نشان داد و یک شامپو در مدت زمان معینی تأثیر داشته و پس از آن تاثیرش را از دست داده است، میتوانید شامپو را به شامپو ضد شوره دیگر تغییر دهید.

 

چند بار در هفته باید از شامپوی ضد شوره استفاده کرد؟

برای این که بهترین نتیجه را از مصرف شامپوهای ضد شوره دریافت کنید، باید به طور مرتب از این شامپوها استفاده کنید. برای نتیجه گرفتن از شامپو ضد شوره هفته‌ای دو تا سه بار از آن استفاده کنید.

آیا استفاده از شامپو شوره باعث خشکی پوست سر میشود؟

شامپوهای ضد شوره برای هر نوع جنس مویی، ترکیبات بخصوصی دارند. با خرید شامپو مناسب جنس موهایتان دیگر نگران خشکی موها نباشید. با این حال اگر موهای خشکی دارید، بهتر از شامپوهای ضد شوره بدون سولفات استفاده کنید.

 

 

منبع: milanalist.ir